Ruiny Zamku w Świeciu

Ruiny Zamku w Świeciu by Polek
Ruiny Zamku w Świeciu, a photo by Polek on Flickr.

Teren prywatny – wstęp … możliwy!

Zanim jednak tu dotarłem czekało mnie wejście na Wysoką Stróżę, która nie jest taka interesująca, już, jako wulkan; i w ogóle była nie po tej stronie, co tłumaczę tym, że w stosunku do mapy żółty szlak został przesunięty na jej wschodnią stronę. Mało co nie następuje tu na jakiegoś mało rozgarniętego pana sarnę – to już trzeci okaz dzisiaj. Schodzę do Miłoszowa, w sklepie wypijam pół litra, bo wody nie wziąłem. Mijam fabrykę na sprzedaż, być może na jej terenie znajdują się nie dostępne sztolnie, wspominane w literaturze. Wchodzę na grzbiet Kamienia, by zejść do Świecia, choć nie udaje mi się wcelować z góry w drogę wprost do kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa – muszę podchodzić trochę w górę. Kościół jest dużo ciekawszy wewnątrz, bo ma zachowane polichromie na stropie, czego oczywiście nie zobaczę, bo jest szczelnie zamknięty. No niezupełnie aż tak, bo robię zdjęcie przez okno, ale widać nie wiele. Jak zwykle wmurowane płyty nagrobne i te wciąż robią wrażenie, nawet po Leśnej, gdzie są ich dziesiątki.

Zamek jest trochę niżej. Mam przyjemność rozmawiać z właścicielką, która przypomina mi o obowiązku wrzucenia (za zwiedzanie) co najmniej złotówki. Choć początkowo włącza mi się reakcja – ach, szkoda że mnie zauważyła i przyszła, już za moment jestem kupiony ogromem wiedzy na temat ruin, wiedzy której nie potrafię tak szybko przyswoić. Zapamiętuje, że dwór, trochę dalej, także w ruinie takową się stał w latach 60tych, czyli raptem pół wieku temu. Niewprawne oko nie pozna, że tu beton był, a tu tylko jajka, ruina to ruina. Moje pytania przerywają kolejni zwiedzający. Idę więc porobić zdjęcia bo czas zaczyna naglić.

Moja rozmówczyni jak się okazuje archeolog z wykształcenia, odbudowuję powoli, wraz z mężem (a jest w moim wieku) Świecie. I to używając archaicznych techologii – wspomina coś o spoinie z padliny. Ściska mnie że muszę pędzić, ale do 18 już tylko godzina.

Skomentuj

