Otwarty grobowiec na Cmentarzu Ewangelickim w Górze Kalwarii

Otwarty grobowiec na Cmentarzu Ewangelickim w Górze Kalwarii by Polek
Otwarty grobowiec na Cmentarzu Ewangelickim w Górze Kalwarii, a photo by Polek on Flickr.

Po obiedzie zajrzałem jeszcze zobaczyć, czy coś się zmienia na dworze cadyka, ale dom modlitwy wyglądał dokładnie tak jak przed dwoma laty. Remont przechodzi natomiast synagoga, choć kompletnie synagogi nie przypomina. Szlak prowadzi dłuższą częścią kalwaryjskiego kryża na Górę Golgota, którą otacza katolicki cmentarz. Nie znalazłem żadnej kaplicy, która by zamykała perspektywę, ale kilka nagrobków przykuło moją uwagę – jeden kompletnie cyrylicą z 1825 roku – dla majora Iwana Dmitrowicza Marsocznikowa, inny tak starty, że tylko wnikliwa analiza zdjęcia może odpowie czyj. Odchodząc zwróciłem uwagę na jeden niedawny pomnik – podporucznika BOR Agnieszki Pogródka-Węcławek, która zginęła w katastrofie pod Smoleńskiem. Dziwnie jakoś historia tego lotu nomen omen splata się z moją wędrówką WOT. 10 kwietnia wyruszałem właśnie na szlak, kiedy wydarzyła się katastrofa; tydzień temu, gdy sprawa została zamknięta publikacją raportu także wędrowałem.

Za cmentarzem katolickim są dwa mniej znane cmentarze. Żydowski, gdzie odbudowano Ochel Cadyka – niestety zamknięty; i ewangelicki, za starą bramą, w ogromnych krzakach, z takimi właśnie otwartymi grobami.

Skomentuj

